محسن آرمین: یزدی؛ سیاستمداری دیندار بود

محسن آرمین در روزنامه ایران نوشت: خبر درگذشت مرحوم ابراهیم یزدی اندوه و غمی سنگین بر دل همه کسانی ‌نشاند که با تاریخ
6 دهه اخیر زیسته‌اند و او را در تمامی این سال‌ها در خدمت به ایران عزیز صادق و کوشا دیده‌اند. چه با دیدگاه‌های او همراه باشیم و چه نباشیم نمی‌توان نسبت به تعهد، صداقت و پاک نهادی او و نیز دانش و فراست سیاسی او به دیده احترام و تحسین ننگریست.
 
مگر می‌شود آن هم در زمانه‌ای که چوب حراج به حیات آخرت می‌زنند و به پشیزی دنیا می‌طلبند و بیم محرومیت از حطام دنیا بازار دین فروشی و معامله بر سر اصول و ارزش‌ها را ‏ رونق بخشیده است، آن هم به بهانه اختلاف نظر‌هایی که خود نشانه رحمت الهی است، این صفات و خصلت‌های ارزشمند را در شخصیتی چون دکتر یزدی نادیده گرفت و به دیده احترام و تحسین دراو ننگریست؟
 
او از آخرین بازمانده‌های نسل بزرگمردانی بود که نامشان در تاریخ این کشور همواره به احترام یاد خواهد شد. مردانی که به همان اندازه که سیاستمدار بودند دیندار بودند و به همان اندازه دل در گرو اعتلای ایران و نیکبختی ایرانیان داشتند و برای نسل‌های آینده این سرزمین اسوه علم و ایمان و عمل شدند. طوبی لهم.
 
دکتر یزدی تنها یک سیاستمدار نبود آشنایی او با قرآن و مبانی اعتقادی راهنمای او در عرصه عمل سیاسی بود. او بویژه در دهه‌های اخیر عمر پربار خود به چهره‌ای بدل شده بود که صداقت و میهن دوستی و پایبندی همیشگی به اصول را با پختگی، واقع‌نگری، سعه صدر ودور اندیشی سیاسی در هم آمیخته بود. فشارها و بی‌مهری‌ها هرگز او را منفعل و ناامید و بی‌اعتنا به مصالح کشور و نظام نکرد و به بهانه حاشیه نشینی از تلاش و کوشش در این راه باز نایستاد.
 
هرجا و هر وقت و به هر وسیله که توانست خیرخواهانه و مشفقانه دیدگاه‌ها و نظرات خود را با مسؤلان و سیاستمداران و فعالانی که فکر می‌کرد می‌توانند نقش و تأثیری داشته باشند در میان می‌گذاشت و به این ترتیب نام خود را به‌عنوان سیاستمداری نیک‌اندیش، مؤمن و آگاه دردفتر مردان علم و عمل ایران عزیز ثبت کرد.
 
وجود مردانی چون او همواره این امید را در دل‌ها زنده نگاه می‌دارد که جامعه‌ای که چنین انسان‌هایی را در دامان خود می‌پرورد شایستگی سربلندی، فائق آمدن بر مشکلات و بحران‌ها و دیدن روزهای خوب را دارد. در گذشت او را به ملت قدرشناس ایران، خانواده محترم آن مرحوم، اعضای نهضت آزادی و فعالان عرصه سیاست تسلیت می‌گویم. روحش شاد و یادش گرامی باد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.