خبرگزاری ایسنا: رضا رفیع درباره برنامه جدید خود در شبکه چهار سیما و نیاز رسانه به این قبیل طنزهای انتقادی سخن گفت.
مجری برنامه «منبع موثق»درباره ساختار این برنامه که پخش آن به تازگی از شبکه چهار سیما آغاز شده است، اظهار کرد: این برنامه همچنان که از نام آن میتوان حدس زد، برخی اخبار، حوادث و اطلاعات روزمره را به زبانی طنز مطرح میکند. قرار است هر شب در این برنامه مهمترین اخبار مطرح روز مورد بررسی قرار بگیرد، ولی با زبانی آمیخته به چاشنی طنز.
او ادامه داد: پیش از این نیز تجربه حضور در این نوع برنامه را که به نوعی مونولوگ طنز محسوب میشود، در برنامههای دیگری مثل «پا تو کفش اخبار» یا «حالا خورشید» داشتم. برنامه «منبع موثق» نیز متناسب با شبکه چهار که معروف به شبکه فرهیختگان است، تهیه شده است. این برنامه تلاش میکند تا با استفاده از جنبههای آموزشی طنز، میان توده مردم با این شبکه تلویزیونی پیوند برقرار کند.
رفیع درباره ایده اولیه برنامه «منبع موثق» گفت: شبکه پیشنهاد ساخت یک برنامه با ساختار مونولوگ را به بنده داده بودند، من هم ساخت این برنامه را پیشنهاد دادم که مورد توافق قرار گرفت. به شخصه معتقدم جامعه نیاز به این رویکرد طنز انتقادی به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد که این اتفاق در برنامه «منبع موثق» رخ داده است. در کل میتوان گفت که رسانه ما نیاز به این نوع طنز دارد و اگر مسؤولان ما متوجه اهمیت این موضوع باشند، حتما از این طنز حمایت خواهند کرد.
مجری برنامه «منبع موثق» درباره تجربه حضور در شبکه چهار سیما نیز بیان کرد: یکی از نقاط مثبت حضور در این برنامه تلویزیونی مواجه با مدیر شبکه چهار است که اهل گفتوگو است. باید به این نکته توجه داشت که رشد طنز در رسانه نیازمند هدایت، حمایت و همدلی و همفکری است. هیچ طنزپردازی نمیتواند به اتکای خودش، برنامهای را در جامعه جا بیاندازد و قطعاً نیاز به حمایت دارد. همین موضوعات باعث شد که بخواهم در برنامه «منبع موثق» حضور داشته باشم، با اینکه میدانستم شبکه چهار ممکن است آن گستره مخاطبان که با توده مردم در ارتباط هستند را نداشته باشد.
این طنزپرداز در ادامه با اشاره به برنامه «قند پهلو» در شبکه آموزش، بیان کرد: این برنامه را نیز در شرایطی راه انداختیم که همین شایعه وجود داشت و عدهای میگفتند شبکه آموزش مخاطب چندانی شاید نداشته باشد؛ ولی در همان فصل اول برنامه «قند پهلو» چنان با استقبال مواجه شد که همه تعجب کرده بودیم و الان امیدوارم این اتفاق درباره برنامه «منبع موثق» نیز رخ دهد.
رفیع در پایان سخنان خود گفت: تقاضای من از مسؤولان و مردم این است که جایگاه طنز و طنزپرداز انتقادی را بشناسند و از آن استقبال کنند و بدانند که همدوش آنها ما دنبال یک جامعه سالم و آباد هستیم. اینکه یک منتقد از آن طرف کره مریخ نیامده و قصد سیاهنمایی ندارد، بلکه میخواهد با زبان خاصی مشکلات را به مردم و مسؤولان گوشزد کند. امثال این برنامهها در کنار هم میتواند در بهبود شرایط جامعه موثر باشد.
خبرگزاری ایسنا: کارگردان نمایش «الف وارد میشود» از تلاش برای ادامه اجرای آن در یک سالن دیگر خبر داد.
نمایش«الف وارد میشود» به نویسندگی آرمان طیران و کارگردانی برکه فروتن داستان تنهایی و افسردگی بازیگران مشهوری است که پس از دورهای شهرت بهتنهایی خود فرو میروند.
برکه فروتن که پس از دو سال از انجام تمرینهای این نمایش برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر آن را در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه دارد، درباره انتخاب متن این نمایش به ایسنا گفت: آرمان طیران نویسنده ثابت گروه ما است و تاکنون بیشتر از شش کار با او انجام دادهایم. معمولاً متنهایی را که مینویسد برای من میفرستند. زمانی که متن«الف وارد میشود» را خواندم با توجه به محوری که دارد - در مورد بازیگرانی که دیگر در جایگاهی که داشتند نیستند - به نظرم رسید که متن برای نمایش در جشنواره تئاتر فجر جالب است. متن برای شرکت در جشنواره دو سال پیش پذیرفته شد و تمرینات با همین بازیگران و عوامل آغاز شد.
او ادامه داد: اما درنهایت بنا بر شرایط، کار را برای اجرا از جشنواره کنار گذاشتیم تا بعداً آن را به اجرای عمومی برسانیم. دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نیز به نیابت از سعید اسدی - دبیر وقت جشنواره تئاتر فجر - نامههایی مبنی بر اجرای عمومی این اثر به سالن داد.
وی با اشاره به اینکه از مدیریت قبلی تئاترشهر (پریسا مقتدی) نتوانست نوبتی برای اجرا بگیرد، گفت: سرانجام پیشنهاد اجرا در خانه نمایش مطرح شد و با توجه به کار قبلیام آن را به مرداد امسال موکول کردیم. ضمن اینکه دوران انتخاب بازیگر این نمایش خیلی طول کشید زیرا متن خاصی را کار میکردیم و نیاز به حضور بازیگرانی داشتیم که درعین ستاره سینمایی نبودن، برای تماشاگر چهره باشند و البته در سالهای اخیر هم کمتر فعالیت کرده باشند.
فروتن خاطرنشان کرد: قصد داشتم با یک انتخاب درست روایت را برای تماشاگر ملموستر کنم و کاراکترهای واقعی به نقش ذهنی من نزدیک باشند. در طول یک سال گذشته دو بازیگر اصلی این نمایش مختار سائقی و حسن اسدی مدام پیگیر زمان اجرای عمومی این نمایش بودند چون نقش و کاراکتر را دوست داشتند و میخواستند کارشان به نتیجه برسد.
او درباره استفاده از عناصر سمعی و بصری مختلف در این اجرا گفت: به نظرم در تئاتر در درجه اول قبل از اینکه یک اثر، تئاتر باشد باید سرگرمکننده و جذاب باشد، زیرا مخاطب ما تماشاگری است که به سالن میآید و اگر یک سالن خالی از تماشاگر باشد آن تئاتر وجود ندارد؛ بنابراین سعی کردیم یکخطی بودن داستان را با جذابیت بصری همراه کنیم. البته همهچیز در جهت پیش برد داستان و روی صحنه است. فضای داستان یک فضای رئال دارد اما کاراکترهای داستان یک فضای سوررئال درونی دارند.
کارگردان «الف وارد میشود» درباره نزدیکی اجرا به ایده اولیه ذهنیاش هم گفت: من اساتید خودم را برای بازی در این نمایش انتخاب کردم و آنها نیز توانستند بهخوبی به فضای ذهنی من نزدیک شوند. خیلی جاها خودشان هم به این نتیجه میرسیدند که گاهی این اتفاقات را تجربه کردهاند و هر دو نفر دوستانی داشتند که در دهههای گذشته این اتفاقات برایشان افتاده بود و از نزدیک روایت را لمس کرده بودند.
فروتن در پایان بیان کرد: قصد نداریم به این تعداد اجرا قناعت کنیم زیرا این نمایش قابلیت بیشتر از این دیده شدن را دارد.
نمایش«الف وارد میشود» با بازی مختار سائقی، حسن اسدی، صفورا کاظم پور، مینو نوبهاری و پدرام خیرابی ۲۰ مردادماه به اجرای خود در خانه نمایش اداره تئاتر پایان میدهد.
خبرگزاری ایسنا: طلای جهانی پس از اینکه در معاملات روز گذشته تحت تاثیر افزایش تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن، به بالاترین قیمت در دو ماه گذشته صعود کرد، روز جمعه ثابت بود و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تقریبا ثابت بود و در ۱۲۸۵.۷۶ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از دو درصد رشد نشان میدهد.
در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۲۹۱.۸۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنجشنبه با ۱۰.۸۰ دلار یا ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۲۹۰.۱۰ دلار بسته شده بود.
به گفته بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC، عمده رشد قیمت طلا نتیجه تقاضا برای خرید دارایی امن در واکنش به تشدید تنش میان آمریکا و کره شمالی بوده است.
ریسکهای ژئوپلتیکی میتواند تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را افزایش دهد.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به معاملهگران توصیه کرد به دقت اوضاع بازارهای سهام جهانی در معاملات روز جاری را تحت نظر داشته باشند زیرا کاهش بیشتر ارزش معاملات سهام و ریسکگریزی، سرمایههای بیشتری را به سوی طلا هدایت خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا روز جمعه روند کاهش جهانی را دنبال کردند زیرا سرمایهگذاران به دلیل هراس به داراییهای کم ریسکی مانند ین، فرانک سوییس و اوراق خزانه آمریکا پناه بردهاند.
بازار همچنین در انتظار انتشار آمار تورم مصرف کننده آمریکا برای دریافت نشانههای بیشتری از روند تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی این کشور است.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری تقریبا ثابت بود و در ۱۷.۰۸ دلار معامله شد. این فلز روز گذشته به ۱۷.۲۴ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از اواسط ماه گذشته به این طرف بود. نقره از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از ۵ درصد رشد قیمت داشته که بزرگترین رشد هفتگی در بیش از یک سال گذشته به شمار میرود.
هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۷۸ دلار رسید. این فلز ارزشمند از ابتدای هفته تاکنون حدود ۲ درصد رشد قیمت داشته است.
هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۲ درصد صعود کرد و به ۸۹۸.۳۰ دلار رسید و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۲.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.
خبرگزاری ایسنا: دادگاه تجدیدنظر ابوظبی چند نفر را به ارتباط داشتن با ایران متهم و یک ایرانی را به 10 سال حبس محکوم کرد.
دادگاه ابوظبی این فرد را به ارتباط داشتن با ایران، فریب دادن امارات، قاچاق قطعات مورد استفاده در برنامه هستهای به ایران و صدمه زدن به روابط امارات و آمریکا از طریق صادر کردن تجهیزات از آمریکا به ایران و نقض تحریم بینالمللی ایران متهم کرد.
این دادگاه، چهار پرونده را به تاریخ 27 آگوست موکول کرد؛ اولین پرونده مربوط به شهروند اماراتی 34 ساله با نام اختصاری «ع.م.ح.ر» و یک شهروند خلیجی 44 ساله مقیم امارات با نام اختصاری «س.م.ع.س» که این دو به ارتباط داشتن با مسوولان سازمان اطلاعات ایران و دست داشتن با یک کارمند کنسولگری ایران در دبی و دادن اطلاعات مهم و سری به آن برای ضربه زدن به دولت امارات متهم شدند.
همچنین این دو به ضربه زدن به روابط امارات و عربستان از طریق انتشار مقالات و اطلاعات دروغین متهم شدند.
پرونده دوم مربوط به یک شهروند اماراتی 55 ساله با نام اختصاری «س.م.ع.ع» که کارمند یکی از شرکتهای نفت ابوظبی است. این شهروند اماراتی به ارتباط داشتن با سازمان اطلاعات ایران و رساندن اطلاعات مهم درباره میدانهای نفتی از طریق یک کارمند کنسولگری ایران در دبی به منظور ضربه زدن به اقتصاد امارات متهم شد.
دو پرونده دیگر مربوط به دو شهروند اماراتی با نامهای اختصاری «ح.ع.م.ش» و «أ.م.ع.م.د» که یکی از آنها 24 ساله است که این دو به دست داشتن با گروهک تروریستی داعش متهم شدند.
خبرگزاری ایسنا: فردی که بعد از «چاک پالانیک» نویسنده مشهور آمریکایی در خانه او ساکن شده، در یکی از دیوارهای این خانه جعبهای عجیب پیدا کرده است.
«هافینگتون پست» نوشت: «چاک پالانیک» نویسنده رمان «باشگاه مشتزنی» که اقتباس سینمایی آن جزو آثار موفق «دیوید فینچر» محسوب میشود، در خانهای که شاهکار ادبیاش را نوشته، یک کپسول زمان پنهان کرده و مالک جدید آن را پیدا کرده است.
«جولین وینتر» مالک جدید خانه «پالانیک» است که از ۱۰ سال پیش در این مکان سکونت دارد. نویسنده «هیولاهای نامرئی» از سال ۱۹۹۷، یعنی یک سال پس از انتشار «باشگاه مشتزنی» و دو سال پیش از اقتباس آن توسط «دیوید فینچر»، در این خانه زندگی میکرد.
این رماننویس سال ۲۰۰۲ سرویس بهداشتی کوچکی در طبقه دوم این خانه درست کرد و کپسول زمانش را به همراه یک یادداشت برای ساکنان بعدی این خانه در دیوار آن پنهان کرد. حالا «وینتر» پس از گذشت ۱۵ سال از این اتفاق، به قصد تغییر مدل سرویس بهداشتی خانهاش، دیوار را خراب کرده و به این یادگاریها رسیده است.
«پالانیک» که حالا ۵۵ سال دارد، در این یادداشت نوشته است: «ما در این خانه خوشحال بودیم. امیدواریم شما هم به اندازه ما در این خانه شاد باشید. سعی کردیم بهتر از آنچه در ابتدا بود، آن را ترک کنیم.»
«وینتر» که عکسهای جعبه حاوی این یادگاریها را در فضای مجازی منتشر کرده، اعلام کرد که با همسرش تصمیم گرفته این کپسول زمان را سر جایش بازگرداند و به رویه «پالانیک» ادامه دهد. این زن و شوهر علاوه بر برگرداندن جعبه یادگاریهای این نویسنده، کپسول زمان خودشان را هم در دیوار پنهان کردند تا خانواده بعدی آنها را کشف کند.
«پالانیک» سال ۲۰۱۶ - ۲۰۱۵ پس از یک وقفه ۱۹ ساله، جلد دوم «باشگاه مشتزنی» رمان محبوبش را منتشر کرد. جلد اول این کتاب در سال ۱۹۹۹ توسط «دیوید فینچر» فیلمساز مطرح روانه پرده نقرهای شد. این فیلم که تجربه متفاوتی برای تماشاگر است، ماجرایی براساس خیالپردازیهای یک بیمار روانی است که در آن یک مامور شرکت بیمه (ادوارد نورتون) ماجرای آشناییاش با تایلر داردن (برد پیت) و راهاندازی باشگاههای زیرزمینی مشتزنی را تعریف میکند که آبستن حوادث عجیب و مهیجی میشود.